Det handlar om att nå in, inte ut!

Läs hela intervjun med Mikael Klang, vd på retail-byrån Remarkable.

Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat Mikael Klang, vd på Remarkable och expert på fysisk detaljhandel och det personliga mötet!

Remarkable är den personliga retailbyrån med de stora kunderna. På kundlistan hittar vi varumärken som Apple, Sony, Fjällräven, Adidas, Svenska Spel och Reitan för att bara nämna några. Remarkables uppdrag handlar om att stärka varumärken inom nordisk detaljhandel, genom säljdrivande aktiviteter på plats.

mikael klang motton inom marknadsföring

Hej Mikael, berätta mer om dig och din bakgrund!
Det känns som att jag alltid arbetat med det vi kallar Retail. Från början drev jag en skidbutik i Sälen för att sedan bli marknadschef på Adidas i Sverige. Efter det var jag en sväng på reklambyrån The Agency i Stockholm för att sedan landa på Vasaloppet som marknadschef. Men det var min tid som marknadschef på det internationella företaget Fjällräven (Fenix outdoor) som gav mig insikterna som ledde till att jobba med Retail (Agency) marketing på Remarkable.

Vad är den största utmaningen inom marknadsföring idag anser du?
Branschen har länge fokuserat på att ”nå ut” men idag handlar det mer om att ”nå in”. Vi lever i ett överflödssamhälle där vi tar köpbeslut emotionellt. Därför är det avgörande för varumärken att nå in till konsumenterna och beröra deras känslor. Och det görs bäst i det personliga mötet anser jag.

Vilka tips vill du dela med dig av till andra i branschen?
Modern forskning visar att vi människor handlar med våra känslor, och motiverar sen köpet med fakta. Det betyder alltså att du som marknadsförare måste vara duktig på att förstå både kundens behov och de produkter du marknadsför.

Finns det något uppdrag som vi på Komson genomfört som du vill lyfta fram?
Vi gjorde tillsammans med Komson nyligen ett kundcase med Cervera. Att få en välkänd och erfaren kund att beskriva vilken nytta Remarkable har levererat är oerhört värdefullt.

 

Läs mer om hur vi jobbar med Remarkable här.

Kategorier

‘’

Det handlar om att nå in till kunden, inte ut!

Mikael Klang, vd , Remarkable

Fler inlägg

Valle satsar på karriär som Dogfluencer

Vår Barketing Manager Valle satsar nu helhjärtat på sin karriär som Dogfluencer. Han har redan ett imponerande antal följare, främst från Uppsala-Stockholmsområdet samt Storbritannien, där rasen Whippet härstammar ifrån..

Läs mer

Jultider på Komson

Den 22 december drar vi oss tillbaka för jul- och nyårsledighet. Vi är tillbaka igen 3 januari, redo för ett nytt spännande år! GOD JUL & GOTT NYTT ÅR! //Komsonauterna

Läs mer

Hör av dig till oss så berättar vi mer

info(@)komson.se

Kungsängsgatan 17
753 22 Uppsala