Läs hela intervjun med Mikael Klang, vd på retail-byrån Remarkable.
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat Mikael Klang, vd på Remarkable och expert på fysisk detaljhandel och det personliga mötet!
Remarkable är den personliga retailbyrån med de stora kunderna. På kundlistan hittar vi varumärken som Apple, Sony, Fjällräven, Adidas, Svenska Spel och Reitan för att bara nämna några. Remarkables uppdrag handlar om att stärka varumärken inom nordisk detaljhandel, genom säljdrivande aktiviteter på plats.
Hej Mikael, berätta mer om dig och din bakgrund!
Det känns som att jag alltid arbetat med det vi kallar Retail. Från början drev jag en skidbutik i Sälen för att sedan bli marknadschef på Adidas i Sverige. Efter det var jag en sväng på reklambyrån The Agency i Stockholm för att sedan landa på Vasaloppet som marknadschef. Men det var min tid som marknadschef på det internationella företaget Fjällräven (Fenix outdoor) som gav mig insikterna som ledde till att jobba med Retail (Agency) marketing på Remarkable.
Vad är den största utmaningen inom marknadsföring idag anser du?
Branschen har länge fokuserat på att ”nå ut” men idag handlar det mer om att ”nå in”. Vi lever i ett överflödssamhälle där vi tar köpbeslut emotionellt. Därför är det avgörande för varumärken att nå in till konsumenterna och beröra deras känslor. Och det görs bäst i det personliga mötet anser jag.
Vilka tips vill du dela med dig av till andra i branschen?
Modern forskning visar att vi människor handlar med våra känslor, och motiverar sen köpet med fakta. Det betyder alltså att du som marknadsförare måste vara duktig på att förstå både kundens behov och de produkter du marknadsför.
Finns det något uppdrag som vi på Komson genomfört som du vill lyfta fram?
Vi gjorde tillsammans med Komson nyligen ett kundcase med Cervera. Att få en välkänd och erfaren kund att beskriva vilken nytta Remarkable har levererat är oerhört värdefullt.
Hur kan du dra nytta av de nya AI-verktygen för att skapa texter och innehåll för din marknadsföring? Det nya och populära verktyget ChatGPT är imponerande.
I oktober åkte vi på vår tredje Komson-resa tillsammans för att samla inspiration. Denna gång bar det av till Paris. I Paris besökte vi designbyrån Grapheine och den digitala och kreativa byrån 148.
Hos oss får du testa rollen som grafisk designer, från idé till färdigt material. Du kommer vara en del av vårt grafiska team och stötta arbetet i våra olika produktioner.
We are excited to work with a company that is creating a more sustainable future! Granode Materials produces a supreme silicon-graphene anode material for the next generation lithium-ion batteries..
Stora Brännbo i Sigtuna är en konferensanläggning med högsta betyg i Svenska Mötens certifiering. Anläggningen uppfördes 1956, designad för att främja utbildning och pedagogisk verksamhet..
Den största delen av marknadsföring handlar om att få kunder att köpa en viss produkt eller tjänst. Enligt Aristoteles finns det tre retoriska strategier för att nå fram till sin målgrupp; Ethos, Pathos och Logos. Alla tilltalas vi av olika strategier..
Aktiv Skola arbetar för en bättre skola i Sverige, med fokus på frågor som rör droger, grooming och mobbning — viktiga frågor som tyvärr ofta hamnar i skymundan på grund av ekonomiska prioriteringar inom skolan..
Vår eventkoordinator Veronica var på trendspaning vid "Möten & Events", Nordens mest affärsinriktade fackmässa inom mötes och eventindustrin den 21 april. Här kommer hennes bästa takeaways.
Vår Barketing Manager Valle satsar nu helhjärtat på sin karriär som Dogfluencer. Han har redan ett imponerande antal följare, främst från Uppsala-Stockholmsområdet samt Storbritannien, där rasen Whippet härstammar ifrån..
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår intervjuserie ‘Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Denna gång har vi intervjuat SwedeTimes vd, Ida Bidevind, som på ett strategiskt sätt nått framgång på LinkedIn.
Vilket mantra rabblar de vassaste marknadscheferna varje morgon? Det tar vi reda på i vår nya intervjuserie ’Motton & Marknadsföring’ där vi möter våra uppdragsgivare på tu man hand. Först ut är Ywonne Bölja på Almi Uppsala, som under pandemiåret utsågs till årets marknadsförare av Marknadsföreningen i Uppsala.
I november 2019 delade C2 Vertical Safety och engelska Lyon Equipment monter på världens största säkerhetsmässa A+A i Düsseldorf. Vårt uppdrag var att ta fram ett gemensamt mässkoncept.
Den 22 december drar vi oss tillbaka för jul- och nyårsledighet. Vi är tillbaka igen 3 januari, redo för ett nytt spännande år! GOD JUL & GOTT NYTT ÅR! //Komsonauterna