5 steg till en bättre LinkedIn-närvaro
LinkedIn är den mest kraftfulla marknadskanalen för många B2B-företag idag, både vad gäller att hitta nya kunder och nya medarbetare. Här kommer fem tips för hur du förbättrar din profilsida. Om du och ditt företag vill ta ett större kliv i att optimera ditt arbetsätt på LinkedIn, boka vår workshop (se längre ner)!
Innan du läser tipsen… Vi brukar rekommendera våra kursdeltagare att stänga av funktionen som automatisk informerar ditt nätverk om uppdateringar du gör i din profil. Du hittar en bra steg-för-steg-anvisning för det på LinkedIn hjälpsida här. Sedan, skriv ner på ett papper vem du vill ska läsa din profil och vilka ord din målgrupp söker efter när den letar efter någon som dig. Är din målgrupp till exempel rekryterare eller nya affärskontakter? När du fortsätter med din presentation vet du vem du ska anpassa innehållet för och vilka nyckelord du ska fokusera på.
Så här redigerar du din profil
Klicka på din egen profilbild så att du kommer in på din sida. Till höger på varje sektion finns en liten penn-symbol. Klicka på den för att redigera innehållet i respektive sektion.
5 STEG till en proffsig profilsida på LinkedIn:
- Profilbilden. Välj en ansiktsbild som ger ett professionellt intryck. Det kan räcka gott med ett mobilfoto, men se till att bilden är skarp och har ett bra ljus. Profilbilden ska vara 400×400, max 4 mb och i png, jpg eller gif.
- Omslagsbild. Välj gärna en bild som går hand i hand eller förstärker dig i din yrkesroll. Bilden ska vara 1584×396, max 4 mb och i png, jpg eller gif. Tänk på att LinkedIn kommer anpassa omslagsbilden för olika enheter så undvik texter och logotyper i din bannerbild om du vill vara säker på att det alltid ser bra ut. Observera att det inte är tillåtet att använda bilder du hittar på Internet utan tillåtelse från skaparen. På Komson workshop får alla deltagare enhetliga omslagsbilder utifrån verksamhetens grafiska riktlinjer.
- Rubrik. Det finns två delar i en övertygande rubrik: Dina nyckelord och ditt värdeerbjudande. Här brukar många fastna och det är svårt att tänka vidare. Om du till exempel är projektledare eller säljare, förtydliga inom vilken bransch och vad du kan hjälpa till med. Här delar vi en formel som många använder. [titel och bransch]. Jag hjälper [marknad / målgrupp] med [slutresultat] Exempel: Säljare inom IT-lösningar. Hjälper företag att automatisera tidskrävande processer eller Projektledare inom marknadsföring och PR. Jag hjälper mindre företag att synas i mediebruset.
- Om. Detta avsnitt kallas även Sammanfattning eller Profilbeskrivning. Här får du chansen att berätta mer om dina framgångar, värderingar och vad som motiverar dig. Vad är din styrka och finns det fakta och bevis för dina framgångar? Inkludera goda omdömen och lyft fram utmärkelser du har fått under åren. Glöm inte bort vem du skriver för och återkoppla till dina utvalda nyckelord. Att använda ett urval av nyckelord kan beskrivas som att sökordsoptimera din profilsida. Komson hjälper gärna till att ta fram texter för enhetliga verksamhetsbeskrivningar.
- Gör din profil komplett. Nästa steg kräver ingen närmare handledning. Nu är det bara fylla på med innehåll och sikta på en 100% komplett profil.
Komsons LinkedIn-workshop
LinkedIn är ett kraftfullt verktyg för social selling och en viktig plattform för att skapa nya relationer. Det första steget för att synas och för ett ökat engagemang är en professionell och optimerad profil. Under vår populära 2-timmars workshop varvas teori med praktiska övningar. Med en proffsig profil och med lärdomarna från denna workshop blir du och dina kollegor mer engagerade och mer benägna att nätverka och skapa nya affärer på LinkedIn!
Läs mer här: https://www.komson.se/linkedin-workshop/