18 januari 2023 Nyhet

Så drar du nytta av AI för att skapa text och copy

Hur kan du dra nytta av de nya AI-verktygen för att skapa texter och innehåll för din marknadsföring? Det nya och populära verktyget ChatGPT är verkligen imponerande och kan underlätta ditt content-skapande en hel del! Men fortfarande krävs en mänsklig blick och touch för att texterna ska bli helt relevanta och sticka ut. I den här artikeln berättar vi mer om ChatGPT – vad är det, vilka fördelarna är och vad du behöver tänka på.

Ett av de mest använda verktygen för att skapa AI-generativ text, som det kallas, är ChatGPT – ett gratis-verktyg utvecklat av OpenAI. Det kan användas för att skapa olika typer av innehåll såsom blogginlägg, sociala medier-inlägg och nyhetsartiklar. Eller snarare ett första utkast att jobba vidare med.

Fördelarna är många. Det är perfekt för att göra research inom ett visst ämnesområde, och snabbt få fram bakgrundsinfo och ett första utkast.

Snabbt och anpassningsbart

Du kan även be ChatGPT utveckla och fördjupa en text, be den korta eller förlänga. Eller be den inleda texten med en viss mening eller fråga, eller referera till och ta med vissa begrepp.

Även “tonen” i texten kan ChatGPT anpassa och ge förslag på, till exempel “gör texten mer lekfull och kaxig”, eller “få den att likna denna exempeltext”. Svenska eller engelska funkar lika bra, liksom andra språk även om vi inte provat. Dessutom är verktyget helt kostnadsfritt.

Ok! Men finns det någon hake?

För de texter som vi tagit hjälp av ChatGPT med, krävs alltid en rejäl genomgång för att texten ska bli helt relevant och flyta bra. Kvaliteten behöver kontrolleras och texten slipas, som med vilken annan text som helst efter att man tagit fram ett första utkast. Det mänskliga ögat verkar känsligare för om någon mening verkar poänglös eller syftar tokigt.

En annan sak som kan vara problematisk är avsaknad av källhänvisningar. Ber man ChatGPT om en modell inom t ex affärsutveckling eller hur elbilsmarknaden kommer utvecklas, får man intressanta svar, men inte vad källan är.

Vår rekommendation!

Testa att använda verktyg för AI-genererad text när du gör research om ett ämne, och för att få fram ett första utkast. Men granska alltid det innehåll som skapats, säkerställ kvaliteten, flytet och att det är relevant för din målgrupp.

Låt gärna en skribent eller copywriter se över texten så att ditt varumärkes ton blir rätt!

Testa ChatGPT: https://chat.openai.com/chat

Skribent Marcus Segersvärd, VD, Komson
(med lite hjälp av ChatGPT för upplägg och infon i stycke två)

 

Kategorier