
Sono från Japan besökte Komson för att diskutera influencer marketing
Sono Saito, född och uppvuxen i Tokyo, har sedan 1,5 år studerat vid Stockholms universitet. Parallellt med studierna här i Stockholm så jobbar hon som social media manager. Hon besökte vårt kontor häromveckan för att diskutera marknadsföring.
Hur ser Sono på influencer marketing i framtiden och vad är hennes drömmar?
Under sin tid i Stockholm har Sono börjat dricka mer kaffe än tidigare, utforskat svenska skogar och vattendrag och berättar att hon trivs med den lugna tillvaron i Sverige jämfört med Tokyos storstadspuls.
Skillnaderna mellan Tokyo och Uppsala är inte bara den uppenbara skillnaden i befolkningen (37 gånger större!) utan även företagskulturen. Sono upplever att Sverige har en plattare hierarki och tycker det är positivt att till exempel kunna bolla tankar och idéer med en chef.
Engagemanget utanför studierna
Sono har hjälpt @sparly.co under studietiden. Företagsidén är att hjälpa unga vuxna med ekonomiska frågor. Sono har format innehållet utefter en lättsam tonalitet på Instagram för att tilltala målgruppen. Fokus ligger på content marketing med tips för hur man kan spara pengar på olika sätt.
Influencer marketing och betalda samarbeten
Vi diskuterade hur Sono arbetat med influencer marketing i Japan innan hon kom till Sverige och hon berättade att de ofta skickade ut produkter i utbyte mot en post eller stories. I Sverige jobbade många så för ett antal år sedan, men numera är det främst betalning som gäller. Bland annat på grund av att de flesta influencers inte accepterar produkter som betalning idag, men även med tanke på de skatteregler som gäller när produkter över ett visst värde skickas ut.
Idag kan vi se betalda samarbeten hos stora influencers såväl som hos micro-influencers med ett par tusen följare. Följare idag är kräsna och exponeras för otroligt mycket reklam på sociala medier och detta har bidragit till att influencers blivit allt mer kreativa vid skapandet av sina betalda samarbeten. Influencers betalda samarbeten kan ibland till och med vara bland det bästa innehållet hos de som verkligen lägger kreativitet och själ i innehållsskapandet. Ett exempel är @EllenBergstrom som gjort allt ifrån sketcher, låtar och kluriga quiz för att göra reklam för bland annat Pepsi Max, AJ produkter och Contura Sverige.
Vi tror på att kraven på unikt innehåll bara kommer öka och att kreativiteten kommer att vara en drivkraft och styrka även framöver när det kommer till sociala medier.
Det var för oss på Komson intressant att höra om Japan på djupet, ett land vi mer än gärna besöker i framtiden. Vi tackar Sono för ett lärorikt och trevligt samtal, Komson hälsar henne tillbaka på ännu ett kafferep i framtiden!