11 januari 2021 Nyhet

Välkommen Almi GävleDala!

Ibland kanske videomötet kräver det där lilla extra, så varför inte höja standarden i samband med det nya året? Här delar vi med oss av några enkla knep som får ditt nästa videomöte att kännas ännu proffsigare!

Fem tips för dina förberedelser

  1. Webbkamera. För den bästa vinkeln placeras webbkameran i ögonhöjd på en armlängds avstånd. Om du inte kan höja skrivbordet, bygg upp med ett stabil låda
    eller böcker. Glöm inte att putsa linsen vid behov.
  2. Bakgrund. För det professionella mötet bör du ha en neutral och lugn bakgrund, en liten detalj som en grön växt, eller något som symboliserar ditt varumärke kan vara
    trevligt. Om du har svårt att hitta en plats i hemmet kan ett draperi på en duschstång monteras upp (många gör så) men säkerställ att den sitter stabilt. Digitala
    fonder har varit populärt, och vad tycker vi om det? Kul ibland, men ofta rör sig en dimmig skugga runt huvudet och man undrar vad som döljs bakom fonden. Så ärligt talat, det ger inte ett förtroendeingivande intryck.
  3. Ljussättning. Helst ska ljuset vara milt och belysa dig framifrån, det ger ett proffsigt och trevligt intryck. Ljus ovanifrån, från sidan eller bakifrån skapar skuggor som
    snarare får dig att se mystisk ut. Naturligt ljus från ett fönster är svårt att lita på då vi arbetar i olika tidszoner och solen går ned redan på eftermiddagen på vintern.
    Två lampor bakom datorn eller telefonen fungerar, alternativt kan det vara värt att investera i en ljusring.
  4. Bra ljud. Säkerställ att du inte sitter med störande ljud runt omkring dig, en tyst diskmaskin kan plötsligt snappas upp av datorns mikrofon. Vi rekommenderar
    en bra mikrofon för professionella videomöten (ett stort headset kan se lite trist ut om du är moderator).
  5. Klädval. Grundregeln är att klä sig som inför ett fysiskt möte. Ibland kan mönstrade och vita kläder distrahera bilden och svart kan göra att ansiktet bleks ut
    eftersom webbkameran försöker visa den svarta färgen. Målet är att underlätta fokus på ditt ansikte. Vi har också sett att kombinationen svarta kläder mot digital fond får kroppen att bubbla vid rörelser.

TIPS! Här hittar du ett bra webbinar med Anna Boman och LinkedIn-experten Linda Björk, om att nå fram genom rutan (28 min).

Fem tips för mötet

  1. Agenda. Skicka ut agendan i förväg, så att alla vet förutsättningarna för mötet. Glöm inte att planera in pauser om mötet är längre än 1 timme.
  2. Tydlig rollfördelning. Bestäm vem som gör vad. Att ha någon som fördelar ordet är viktigt. Om bara några få är med på länk är det lätt att de glöms bort av de som
    sitter i samma rum. Frågor och teknikstrul kan snabbt fylla chatten. Någon måste ha ansvar för den och kunna ge inspel till mötet.
  3. Din presentation. Det blir ett roligare möte om du visar presentationer och bilder, än om du bara pratar på. Stäng av aviseringar som kan störa och stäng flikar och
    dokument som inte ska visas.
  4. Stå gärna upp vid större presentationer. Om du står upp kan du utnyttja kroppsspråket, du kan med fördel låta dina händer synas i bild. Det blir mer levande och ger ett proffsigt och tryggt intryck.
  5. Säljmöten. Vid mindre möten kan du sitta ner för att det ska kännas mer avslappnat, precis som om mötet hade skett i verkligheten. Ha inte samma PowerPoint
    oberoende av kund och använd din PowerPoint som underlag för att ställa frågor TILL kunden – förbered dina frågor väl och gå ner på detaljnivå.

TIPS! Vi rekommenderar Säljcoachens podcast om digitala kundmöten – du hittar länk till avsnittet här (13 min).

Utnyttja möjligheterna

Även om vi gillar och verkligen längtar tillbaka till det fysiska mötet så finns det faktiskt möten som till och med gör sig bättre digitalt. Så passa på att utnyttja bredden av digitala mötesformer och ta hjälp av en extern part om du tycker det blir för stort. Under hösten har vi tillsammans med vår partner hjälp flera av våra kunder att live-streama event, webinars, prisutdelningar och konferenser.

 

Kontakta vår eventkoordinator Veronica för att höra mer!

Kategorier