16 maj 2023 Nyhet

Allt började med Cajsa’s Kök – nycklarna till ett samarbete som fyller 20 år

I två decennier har kommunikationsbyrån Komson arbetat med det populära cateringföretaget Cajsa´s Kök i Uppsala. Uppdraget är det samma nu som då – att tillsammans planera, paketera och genomföra en träffsäker marknadsföring. Ett unikt samarbete som fortfarande bygger på de grundstenar som sattes från start. 

Cajsa Johansson är kocken som bland annat varit jurymedlem i Årets kock och medverkat i Kockarnas kamp på TV – och företagsledaren som byggt upp det välkända cateringföretag Cajsa’s Kök med Uppsala och Stockholm som marknad. Förutom catering till event och fester bedrivs lunch-, café- och konferensverksamhet på bland annat Uppsala slott, i anrika Universitetshuset och i Uppsalas företagspark Fyrisborg där även köket och huvudkontoret ligger.

Och det var här i cykelstället utanför Cajsa’s Kök i Fyrisborg som Marcus Segersvärd parkerade sin cykel en vårdag 2003, för att kliva in i ett unikt samarbete.

– Bara några veckor innan hade jag tagit steget att starta egen firma som marknadskonsult och copywriter. Jag hade inte jobbat i Uppsala innan, hade inga affärskontakter att tala om, men fick ett möte med Cajsa efter att jag upptäckt dem på webben. Det mötet skulle visa sig bli avgörande för mitt karriärval och för den kommunikationsbyrå jag kom att bygga upp, säger Marcus Segersvärd, vd och grundare, Komson.

Värden som genomsyrar Komson än idag

I den inbjudande ekbeklädda restaurangen tog Cajsa Johansson emot. Redan då en fullfjädrad kock och entreprenör.

– Jag minns mötet väl, Marcus var förberedd med en handfull idéer efter att ha researchat vår webbsida och verksamheten. Jag såg en inlyssnande och kreativ person i Marcus – två värden som jag värderar högt och som finns kvar hos Komson än idag, säger Cajsas Johansson, vd och grundare, Cajsa’s Kök.

En av idéerna var att lyfta Cajsa’s medarbetare på den egna webbsidan med korta texter och foton, vilket blev det första uppdraget. Samarbetet fortsatte sedan direkt. Marcus, Cajsa och teamet på Cajsa’s Kök arbetade vidare med att paketera och lansera säsongsmenyer, göra kreativa “gaffel-kampanjer” på stan, serviceutbilda medarbetarna och inte minst arrangera stora kundevents. Ett långsiktigt varumärkesfokus, rutiner och värdefulla erfarenheter växte fram.

– Komsons tjänstekoncept ‘Din Marknadsavdelning’ som är stommen i vår affär idag, föddes där och då på mötet med Cajsa. Cajsa frågade nämligen om en offert för den första insatsen och oerfaren som jag var om hur byråer och konsulter prissätter sitt arbete och tar betalt, sa jag istället:Vad tror du om att du får 25% av min tid och mitt engagemang med ett par månaders uppsägningstid, jag får en viss peng varje månad – sen kör vi bara!”. Cajsa gav mig chansen, säger Marcus.

Två företag som utvecklats tillsammans och var för sig

Sedan 2003 har Cajsa’s Kök och Komson växt och utvecklats mycket.

– Grunden till att Cajsa’s Kök är så etablerat och populärt idag beror främst på produkten, den goda maten och på Cajsa’s Köks outtröttliga engagemang och stora kundhjärta, säger Marcus och fortsätter:

– Något som bidragit är såklart det konsekventa och långsiktiga varumärkesbyggandet. Vi har alltid haft en engagerad och konstruktiv dialog där vägvalen i vårt marknadsarbete vägts mellan nya smarta grepp, förutsättningarna som finns i form av resurser och medel – och Cajsas egna tydliga vision. Det har aldrig varit någon prestige här. Andra i mina skor hade nog velat “riva upp och testa nytt”, men vi har alltid sökt balansen mellan det nya kreativa och det som funkat sen tidigare. Marknadsföring handlar sällan om att göra “coola ninja-insatser” så att säga, säger Marcus.

Komson är idag en av Uppsalas mest etablerade kommunikationsbyråer med sju anställda och ett brett nätverk av ofta anlitade underleverantörer. 14 bolag abonnerar idag på den långsiktiga fullservicetjänsten ’Din Marknadsavdelning’ i olika omfattning. De flesta kunderna verkar inom olika tech-branscher med hela världen som marknad. Bland kunderna finns Dirac, APR Tech, Granode Materials, Almi Uppsala och Donald Davies & Partners – och så Cajsa’s Kök förstås.

Hur håller man sig nyfiken i 20 år?

Marknadsföringsmetoderna och medielandskapet har förändrats oerhört under de senaste 20 åren. Så hur klarar man av att hålla sig i framkant som byråpartner år efter år? En nyckel är att då och då byta in nytt blod och nya personer i teamet. Inte minst i den drivande projektledarrollen. Idag är det Rosie Selgerudh som projektleder det som skapas och produceras, inte minst kampanjer på sociala medier, i ett nära samarbete med teamet på Komson och Cajsa’s Köks marknadskoordinator Sofie Stenberg. Cajsa och Marcus finns med i bakgrunden, om och när det behövs.

– Vi har även alltid haft en stor kreativ frihet i samarbetet, vilket också är superviktigt i mitt företagande generellt. Under åren har jag samarbetat med många olika leverantörer som tangerar Komsons gebit såsom strateger, formgivare, fotografer, eventexperter och webbyråer. Vi delar bilden att det är något bra och energigivande, säger Cajsa.

– Det har varit något som utvecklat Cajsa’s kommunikation och vår gemensamma erfarenhet massor. Som en långsiktig byråpartner är det viktigt att ha ett prestigelöst synsätt när kunden väljer att ta in andra ögon och perspektiv då och då. Både Cajsa och jag är väldigt trygga i våra egna verksamheter och i oss själva, så det är bara berikande, säger Marcus.

Ett långsiktigt samarbete är värdefullt

Men vad är egentligen poängen med en så långvarig byrå-kund-relation? Cajsa ser bara fördelar.

– En långsiktig relation är en enorm trygghet och något värdefullt, en nära affärspartner man alltid kan prata och resonera med i vått och torrt. T ex under pandemin hade vi en framåtriktad dialog med både Cajsa’s Köks och Komsons behov och bästa för ögonen. Vi var tvungna att snabbt styra om i verksamheten, kommunikationen och i samarbetet vilket vi också gjorde på ett kreativt och konstruktivt sätt, säger Cajsa och fortsätter:

– Man måste också klicka och ha kul! Man gör ju som bekant business med personer man gillar. Sedan har jag ju alltid varit nöjd med resultatet. Det är ju helt avgörande för ett långsiktigt samarbete förstås, avslutar Cajsa Johansson.

– Cajsa och hennes team är bra beställare. Med det menar jag att de ställer krav och utmanar, utan att ställa oss mot väggen. De lyssnar och ger oss förtroendet. Vi sitter i samma båt med Cajsa’s Köks varumärke och försäljning för ögonen. Det är något vi verkligen känner!, säger Marcus och avslutar:

– Varumärken mår bra av långsiktighet.

Besök cajsas-kok.se

Kontakta Marcus Segersvärd, VD, Komson.

Foton på Cajsa Johansson och Marcus Segersvärd: Göran Ekeberg, Add Light.
Foto Cajsa’s Vårbuffé – Tapas på vårt vis: Foto: Josef Eliasson, Sunday AB

Kategorier