11 oktober 2023 Allmänt

Så skapar du strategiskt och engagerande content

Bra innehåll, tips och kunskap som ger din målgrupp och dina kunder värde, är en avgörande del i din marknadsföring och försäljning. Här ger vår erfarna KAM Marketing & Innovation, Elvira Svärd, sina bästa tips för hur du skapar och sprider content som engagerar målgruppen och ger effekt. 

Det finns bara fem sätt att sälja något på:

  1. Direkt uppsökande personlig försäljning
  2. Köpt annonsering och mediaplats
  3. Skapa och dela content som ger ett värde till din målgrupp
  4. Arbeta med och via partners och distributörer
  5. Word-of-mouth, dvs nöjda kunder som sprider budskapet vidare.

Fem områden där du som företag i de flesta fall kan arbeta aktivt med de första delarna (1-4) och sedan hoppas på att de så avgörande word-of-mouth-rekommendationerna kommer igång automatiskt (5). Nöjda kunder berättar för sina vänner och bekanta! 

5 tips för att skapa strategiskt och engagerande content

 

Att skapa och dela inspirerande och relevant content är en bra strategi för att bli Top of mind och få nya kunder. Se till att bjuda din målgrupp på tips och inspiration som löser deras problem och underlättar deras vardag, rikta och dela det på ett genomtänkt sätt. Vi har frågat vår KAM Marketing & Innovation, Elvira Svärd, om hennes bästa tips för att skapa strategiskt och engagerande content.

1. Ta fram en genomtänkt contentstrategi

Det första tipset handlar om att skapa en genomtänkt contentstrategi. Vad tror ni att er målgrupp är intresserad av och vad söker de efter på Google? Vilka utmaningar har de som ni har lösningen på? Vad delar ni för typ av inlägg idag? Vad delar era konkurrenter för typ av inlägg? Sammanställ olika exempel på inlägg som ni skulle kunna dela utifrån detta och ta fram kategorier för det innehåll som ni planerar. Ta fram innehåll för varje kategori och variera mellan dem utifrån vad ni vill lyfta mest. Vill ni bygga er employer branding och attrahera och behålla rätt medarbetare? Se till att en kategori reflekterar det, hur det är att arbeta hos er, vilka värderingar ni har och vad ni har för uniqueness. 

2. Dela med dig av kunskap och din expertis

Varför ska målgruppen vilja läsa ditt innehåll? “What’s in it for me”. Det är lätt att fastna i att berätta om det som man själv vill berätta, och ösa på med vad som är bra med just din tjänst eller din produkt. Om du säljer hundartiklar kan du ge din målgrupp värdefulla tips och kunskap. “Tips för att se till att din pälskling håller sig frisk varma sommardagar.” eller liknande. Om målgruppen fått värdefull kunskap via ditt content tidigare, och du ligger Top of mind, så är det säkerligen till dig de kommer vända sig när de behöver den där kylmattan för att hålla hunden kall under en varm sommardag, eller om de är i behov av andra relaterade produkter.

Det samma gäller även för B2B-företag, som till exempel Komson. Vi delar content där vi delar med oss av tips kring content marketing, sociala medier och annat som relaterar till våra egna tjänster. Förhoppningsvis känner du att du fått ny kunskap och värdefulla tips, så att vi ligger Top of mind när du funderar på att ta hjälp med content marketing… 🙂

3. Rid på den gyllene hype-vågen

Varför inte ta tillfället i akt att rida på den guldvåg som för tillfället är hypead i sociala medier? En av de senaste stora vågorna var Barbie och Oppenheimer, och till och med Barbenheimer, som det gemensamma fenomenet döptes till. Där färgglada Barbie stod i enorm kontrast till den mörka och komplexa Oppenheimer. Om du lyckas skapa innehåll som kopplar till ett aktuellt ämne, som är i ropet just nu, har du möjlighet att få både synlighet och interaktion! Ett bra exempel var Heinz som “lanserade” Tomato Kenchup och Classic BarbieCue under Barbie-hypen. De fick stor uppmärksamhet för sin kreativitet och påhittighet! Till inlägget (bildkälla). 

 

4. Sponsra dina inlägg och nå ut till din målgrupp

Om ni inte har så många följare i sociala medier idag så är chansen att nå ut inte särskilt stor. Men med små medel kan du nå ut till rätt målgrupp! Sociala medier är guld på det sättet, att du kan skräddarsy din egen målgrupp, och det finns oändliga möjligheter för att rikta sig till din målgrupp. På LinkedIn kan du ange exakt vilka företag du vill nå ut till, och vilken yrkestitel som du vill att mottagaren har. Här finns stor möjlighet att träffa rätt, med ditt unika budskap och erbjudande.

5. Se till att sälja snyggt – och smart

Håll dig till 80-20% regeln. Enligt denna regel bör inte mer än 20% av ditt innehåll på sociala medier vara säljfokuserat, resten ska skapa ett värde för målgruppen. Dessa övriga inlägg kan vara inspirerande, underhållande eller utbildande. När du skapar säljande innehåll, se då till att ge dina säljande inlägg en genomtänkt förpackning. Vilka fördelar finns det för målgruppen? Att din tjänst är “billigast på marknaden”, eller “effektiv” är ju såklart bra, men hur kan du träffa målgruppen på ett mer personligt plan? Beskriv vilka problem din tjänst eller produkt löser för målgruppen.

Det var fem tips från mig, hoppas att du fick ny inspiration och att du är taggad på att vässa er Content Marketing!

Inspo för hur vi jobbar med content för några av våra kunder:
Employer branding & Content Marketing för Folkesson
Marknadsplan, strategi och contentskapande för Integ Partner
Content Marketing för APR Technologies

Kategorier

’’

Är du intresserad av att hitta rätt takt och ton i din content marketing? Välkommen att kontakta mig!

Marcus Segersvärd