29 november 2023 Allmänt Nyhet

Tre tips när du skapar och delar innehåll på sociala medier

Att skapa attraktivt innehåll på sociala medier handlar främst om att vara rak och kärnfull, att anpassa sig efter sin publik – och förstå hur man kommunicerar på respektive sociala medieplattform.

Vi på Komson arbetar dagligen med att producera, anpassa och publicera innehåll på sociala plattformar, inte minst för Tech och B2B-företag, ofta i en scale up-fas. Här är tre användbara tips som kan vara bra att ha i åtanke när du ska skapa och dela innehåll på sociala medier!

 

1. Kort och kärnfull caption

En fallgrop som är lätt att hamna i är att man använder för långa captions (den korta texten du skriver i ditt inlägg) när man ska dela inlägg. I en värld där allt fler kämpar om vår uppmärksamhet är det viktigt att få fram ditt budskap snabbt. Håll därför dina captions korta och kärnfulla. En tumregel är att försöka sammanfatta huvudpoängen på 2-3 meningar, och på ett sätt som omedelbart fångar läsarens intresse. Att bara ändra, eller ännu hellre ta bort, ett fåtal ord eller en fras kan göra stor skillnad!

2. Anpassa form och språk efter målgruppen

Identifiera din målgrupp och ha den alltid i åtanke när du skapar innehåll, och anpassa både form och språk därefter. Om din målgrupp är lite äldre och verksam inom en viss bransch, exempelvis forskning, är ett formellt språk och korrekta termer att föredra. Är målgruppen däremot en ung publik kan du med fördel använda moderna termer och emojis. Här är fingertoppskänslan viktig. Att förstå målgruppens preferenser är en av de viktigaste nycklarna till att öka engagemanget!

3. Är innehållet relevant för kanalen?

Varje social plattform har sina egna särdrag och regler. Vad som fungerar på exempelvis Instagram kanske inte passar lika bra på LinkedIn. Se till att anpassa ditt innehåll för varje specifik kanal. På exempelvis LinkedIn funkar långa, detaljerade artiklar bättre än på Instagram, där rappa videoklipp passar bättre. Att förstå varje plattforms unika egenskaper är en avgörande faktor för att maximera din räckvidd!

Jag hoppas dessa tips hjälper dig skapa mer effektivt och engagerande innehåll på sociala medier!

Inspo för hur vi jobbar med content för några av våra kunder:
Employer branding & Content Marketing för Folkesson
Marknadsplan, strategi och contentskapande för Integ Partner
Content Marketing för APR Technologies

Kategorier

’’

Vill du veta mer om hur vi jobbar med att skapa content? Är du intresserad av att ta ditt content till nästa nivå? Välkommen att kontakta mig!

Fabian Thorslund

social media manager Fabian