Grafisk Profil

En välgjord grafisk profil lyfter fram företagets värderingar och visioner, och visar vilka ni är. Ta gärna hjälp av oss för en unik profil som håller för framtiden!

Oavsett om du har ett nystartat företag, vill rebranda ditt varumärke eller komplettera en befintlig grafisk profil så hjälper vi gärna till!

Här kan du läsa mer om våra färdiga paket, eller kontakta oss för ett upplägg anpassat efter dina behov! En grafisk manual är ett levande dokument som behöver uppdateras med jämna mellanrum för att täcka nya kanaler och medier, eller när produktportföljen utökas.

Animerad logotyp

Vi älskar rörligt, och det gör mottagarna också! Vi kan animera och ljudsätta din logotyp så den blir mer intresseväckande i sociala medier och film.

Vi ser varje grafisk profil som ett hantverk, och skapar en unik profil för ditt varumärke!

 

Lilla logopaketet

Detta paket passar dig som endast behöver en logotyp och en grundläggande grafisk profil. Du får en logo-brief (en frågemall) att fylla i för att vi ska förstå ditt behov. Den grafiska manualen innehåller:

  • Logotyp i png, jpg och eps för ljus och mörk bakgrund
  • Riktlinjer för hur din logotyp får användas
  • Typsnitt för webb och print
  • Färgkoder
Grafisk manual paketpris litet

Stora logopaketet

I vårt stora logopaket får du allt som ingår i det lilla paketet, men här tar vi det lite djupare genom att logo-briefen besvaras under ett möte där du får professionellt stöd från vår Art Director. Manualen blir en mer omfattande grafisk profil som innehåller:

  • Logotyp i png, jpg och eps för ljus och mörk bakgrund
  • Riktlinjer för hur din logotyp får användas
  • Typsnitt för webb och print
  • Färgkoder och komplementfärger
  • Mönster/bakgrund
  • Foto/bildmanér
  • Exempel på 8-10 tillämpningar för hur skyltar, annonser, stripning av bil eller fönster, PPT-presentation, webbsida, visitkort och broschyrer kan se ut
Grafisk manual paketpris logotyp

Grafisk profil i fyra steg

1. Förarbete

Vi börjar med att ställa ett antal (många!) frågor för att förstå vilka ni är och vilka ni vill vara. Vad är er vision, värdegrund och målgrupp? Hur och var vill ni synas och vad tilltalar er?

2. Förslag

Nästa steg är designarbetet.
Ni får ett antal förslag och skisser, som ni får komma med feedback på. Därefter utvecklar och justerar vi designen tills ni är helt nöjda.

3. Färg & Form

Logotypen är ansiktet utåt i er visuella identitet, men det behövs en kropp också. Vi tar fram typsnitt, färgskala och bildmanér som gör er profil komplett.

4. Färdigt

Vi sammanställer er grafiska manual med direktiv kring hur logotyp och grafisk profil bör användas för att skapa konsekvens i er visuella kommunikation.

Vad behöver du hjälp med?

Välj något av våra färdiga paket-förslag eller hör av dig till oss med mer information om vad du behöver hjälp med. Vi skräddarsyr varje uppdrag efter behov!

Kontakta mig!

Johanna, AD på Komson

+46 70-215 66 88

johanna@komson.se

Se tidigare uppdrag här

Bygg ett starkt varumärke med en enhetlig grafisk profil!

Ibland räcker det med att se en färg eller ett typsnitt för att tänka på ett visst varumärke. Genom att vara konsekvent i hur du presenterar ditt varumärke kommer du lättare bli ihågkommen. Det är inte alltid som mottagaren minns avsändaren när en annons fladdrar förbi i flödet, men ofta kan de erinra sig om att de sett varumärket tidigare  – och vi människor väljer oftast ett varumärke som vi känner igen, även om vi inte minns i vilket sammanhang. Med en grafisk profil, eller grafisk manual, säkerställer du att ditt varumärke håller en enhetlig profil i all kommunikation. Släng inte pengar på att marknadsföra er med olika profiler i olika kanaler!

En annan fördel med en grafisk profil är att du kan skicka över den som en manual till dina leverantörer. På så sätt kan du vara säker på att informationen om färgkoder och typsnitt för webb och print alltid är korrekt, samt att din logotyp alltid presenteras på ett snyggt sätt. Du kan alltid komplettera och bygga ut din grafiska profil efter dina behov, till exempel med hur ni ska profilera er på sociala medier, eller med PowerPoint-mallar (som ofta får ett eget liv internt på olika avdelningar).

Om varumärkesskydd

Vid framtagning av ny logotyp, symboler och andra profilelement kan det vara klokt att söka varumärkesskydd hos PRV. Det vill säga att du registrerar namnet och de grafiska elementen. Vid en förundersökning och registrering säkerställs det att det framtagna grafiska materialet inte inkräktar på tredje parts eventuella varumärkesrätt. Efter en lyckad registrering kan ditt varumärke anses ha ett fullgott varumärkesskydd. Vi på Komson kan projektleda processen åt dig. Vi samarbetar med vårt ombud (Aros Juridik) eller tillsammans med ert ombud.

Lär känna oss mer

I vårt nyhetsbrev delar vi med oss av tips och trender inom marknadsföring, och så klart om vad som händer hos oss! Vi lovar, inget spammande! Du kan när som helst säga upp dig. Integritetspolicy & cookies